Vandaag, 2 november 2022, is het Stress Awareness Day. Hierbij nemen we een stapje terug en staan we stil bij de dingen die ons persoonlijk of op de werkvloer stress bezorgen. Graag geven we je alvast enkele tips voor een stressvrije en daardoor aangenamere werkplek voor zowel jou, als je medewerkers of collega’s.
Stress op het werk, we krijgen er allemaal wel eens mee te maken. En hoewel je rust kan vinden tijdens een babbel met een collega of tijdens een pauze momentje door een wandeling te maken, kan een rumoerige werkplek er net voor zorgen dat je stressgevoel nog vergroot. Hoe je dit kan tegengaan? Wij sommen het even voor je op!
- Creëer gezellige zithoekjes
- Maak gebruik van silent rooms
- Zet je medewerkers aan tot bewegen
- De juiste akoestiek doet wonderen
- Gezonde lucht, gezond brein
- Zorg voor een buitenruimte
Tip 1: creëer gezellige zithoekjes
Een gezellige zithoek of coffee corner kan wonderen doen. Al zeker voor wie graag op zijn of haar gemak een koffietje drinkt, een korte catch-up met een collega wil doen of voor zij die zich nu en dan graag eens ergens anders installeren dan aan de gewoonlijke bureau.
Zo’n zithoek kan je leuk aankleden: plaats enkele gezellige zetels, zitzakken of poefs in een leuke opstelling, hang een kunstwerk aan de muur en vul aan met groene planten. Hoe gezelliger je deze hoeken aankleedt, hoe meer je het gevoel krijgt van op een andere locatie aan het werk te zijn.
> Maak kennis met onze Flower Chair
> Maak kennis met onze Loungie
Tip 2: maak gebruik van silent rooms
Een silent room is een ruimte waar iedereen verplicht is om in stilte te werken: geen GSM of telefoon, geen computer geluiden, geen spontane babbels… In deze ruimte ligt de focus volledig op concentratie en vooruitgang maken op werkvlak.
Hoewel veel bedrijven een vaak een volledige meetingroom omvormen tot een silent room, is er ook een andere optie: de Q-Room of een silent box. De Q-Room is een akoestische cabine die je temidden van je werkvloer kan plaatsen en waar medewerkers in kunnen gaan zitten als ze nood hebben aan stilte. Hét grote voordeel aan deze cabines, naast de goede akoestiek? De ruimte beschikt over een eigen ventilatiesysteem, en de optie om er een groot scherm te hangen. Ook andere gasten kunnen je in deze cabine vervoegen. Zo kan je onverstoord vergaderen.
> Meer informatie over de Q-room
Tip 3: zet je medewerkers aan tot bewegen
Beweging en sport zijn het ideale middel om je gedachten van het werk te verzetten. Je kan je medewerkers dus maar best aanzetten tot het aangaan van sportieve activiteiten. En ja, dat kan zelfs op kantoor! Organiseer een yoga-uurtje tussen of net na de werkuren, las wandel meetings in of organiseer een dagelijks stretch-moment.
Tip 4: de juiste akoestiek doet wonderen
Jezelf van de werkvloer afzonderen is een best drastische maatregel die je in principe niet zou moeten nemen. Zo kan er al van bij het inrichten van de kantoorruimte rekening gehouden worden met akoestiek en bijgevolg rust. Maak gebruik van akoestische panelen en (plafond-)wanden en zorg voor een geschikte indeling van de kantoorruimte. Ga je voor een herinrichting en ben je niet in de mogelijkheid om je muren of plafond alsnog van de juiste akoestische middelen te voorzien? Ga dan voor akoestisch meubilair of akoestische scheidingswanden.
> Meer informatie over akoestische oplossingen
Tip 5: gezonde lucht, gezond brein
Een gezonde binnenlucht op kantoor kan wonderen doen. Daarvoor kan je beroep doen op een goed ventilatiesysteem of kan je (in de zomer) je ramen wagenwijd openzetten. Een derde optie is het plaatsen en installeren van (echte) groene planten op kantoor. Die planten zetten CO2 om in zuurstof en zorgen dus voor gezonde lucht op kantoor.
Benieuwd naar onze groene oplossingen? Bekijk ze hier of neem contact op.
> Lees meer over groen op kantoor
Tip 6: zorg voor een buitenruimte
Naast de installatie van planten of groene wanden, kan een buitenruimte ook voor heel wat soelaas zorgen. Heb je een terras of ben je in de mogelijkheid om ergens op de site picknicktafels in openlucht te plaatsen waaraan medewerkers kunnen werken of lunchen, dan maak je daar beter gebruik van. Zowel de frisse buitenlucht, als de vitamine D die je kan opdoen als de zon schijnt en het ‘even weg zijn van de werkvloer’ doen wonderen.