Een SGS-certificering: wat is het? En waarom is het zo belangrijk?
Elke dag opnieuw komen mensen, waar dan ook ter wereld, met nieuwe ideeën voor designmeubilair op de proppen. Ideeën die ze ook in werkelijkheid willen omzetten. Maar niet elk nieuw concept kan en mag zomaar zijn weg naar de markt maken. Zo zijn er (kwaliteits)normen, regels en wetten waaraan meubels moeten voldoen. Hoewel er voor elk meubelstuk andere vereisten gelden, wordt elk voorwerp wél even streng gecontroleerd vooraleer het verkocht mag worden. Dat is onder andere de taak van SGS.
Certificeringen voor designmeubilair
Niet alleen voor meubilair in het algemeen, maar ook voor designmeubilair in het bijzonder gelden strenge regels. Zo zijn er vereiste afmetingen voor de minimum zitbreedte, -hoogte en -diepte. Daarnaast gelden ook regels rond het zitcomfort en de ergonomie. Het zijn stuk voor stuk zaken waarmee we ook rekening hielden bij de creatie van onder andere onze laatste nieuwe designstoel, de TST Edo.
Pas als het designmeubel dat je op de markt wil brengen onderworpen is aan een grondige inspectie en analyse, kan een certificering worden uitgereikt. Zowel die controle als het uitreiken van certificaten, worden door SGS verzorgd. Voldoet je meubel niet aan de vereisten? Dan wordt deze afgekeurd en zal je moeten bijsturen.
Certificeringen: het proces
Een certificaat dat zegt dat je product goedgekeurd is, krijg je niet zomaar in handen. De producten die je opgeeft ter goedkeuring, worden ook effectief grondig gecontroleerd. Pas als het aan alle vereisten voldoet, kan het worden goedgekeurd en opgegeven worden voor een certificaat. Dat certificaat wordt dan ook plechtig en officieel door SGS uitgereikt.
Vooraleer je het certificaat officieel in handen krijgt, moet je product enkele stappen doorlopen:
Stap 1: inspectie, analyse en controle
Tijdens de inspectie- of controlefase wordt er niet enkel naar de grondstoffen waaruit meubilair bestaat gekeken, maar ook de toestand en het gewicht van het meubel worden onder de loep genomen. Daarnaast gaat men de kwaliteit en de kwantiteit waaraan het meubel geproduceerd wordt, controleren. Tot slot worden ook alle wettelijke vereisten nagegaan en wordt er gekeken naar de specifieke voorschriften die gelden voor de verschillende internationale markten en regio’s.
Stap 2: internationale vereisten
In elk land gelden specifieke regels en normen. Ga je ten rade bij SGS voor de lancering van je product op de internationale markt, dan zal het orgaan alle nationale en internationale vereisten voor je in kaart brengen. Hierna kan jij aan de slag met de ontwikkeling of de bijsturing van je meubelstuk.
Dankzij het internationale karakter van SGS reduceer je de risico’s en langere ‘go-to-market’-tijden in het buitenland.
Stap 3: certificering
Met het SGS-certificaat kan je aantonen dat zowel je product als het productieproces, de systemen die worden gebruikt en de diensten die eraan verbonden zijn, volledig conform zijn met (inter)nationale normen. Bovendien wil een SGS-certificaat ook zeggen dat je meubelstuk voldoet aan de klantvereisten.
Wat als je meubel wordt afgekeurd en dus geen certificering krijgt?
Voldoet het meubel dat je op de markt wil brengen niet aan de normen? Dan komt het ook niet in aanmerking voor de juiste certificeringen. Dit betekent dan ook dat je product nog niet klaar is om de markt te bestijgen. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn: technische problemen, onvoldoende ergonomisch, voldoet niet aan de vereiste hoogtes en/of breedtes…
Wordt je meubel afgekeurd? Dan krijg je voldoende feedback om je stoel, tafel, bijzettafel of zetel nog bij te sturen waar nodig. Je kan je meubelstuk meerdere keren opgeven ter controle.
Ben je benieuwd naar onze eigen meubelcollecties? Ontdek dan onze TOOON. collectie of kom meer te weten over onze gloednieuwe TST collectie.
> Meer informatie over de TST Collectie
Wil jij op de hoogte blijven van ons Toon De Somer nieuws?
Abonneer je hier op onze nieuwsbrief!