De voorbije dertig jaar heeft Toon De Somer de werkplek fel zien evolueren. Het landschapskantoor van vroeger maakt meer en meer plaats voor flexplekken en ontspanningsruimtes. Interview met de kersverse winnaar van een Balthazar in de categorie Best of Belgium. ‘Het welzijn van het personeel staat steeds centraler.’
– Veerle Windels –
Live smart, work modern’, zo luidt de slogan bij Toon De Somer. Dertig jaar geleden begon Toon De Somer met de invoer van kantoormeubelen vanuit het Verre Oosten: stoelen, tafels en kasten die hij verkocht aan winkels in België. Steeds vaker begon hij complete kantoren in te richten. Sedert een paar jaar komen daar eigen ontwerpen bij, die hij ontwikkelt met designers als Axel Enthoven, Maxime Szyf en Mathias De Ferm. Die laatste tekende de Ton sur Tooon Divider die recent in de prijzen viel op de Meubelbeurs van Brussel.
Jullie hebben het kantoor zien evolueren.
Toon: ‘Het is met de jaren huiselijker geworden. Zeker in de zoektocht naar talent wordt er steeds meer gespendeerd aan wat heet het nieuwe werken: flexplekken, ontspanningsruimtes, concentratieplekken en meetingzones. De voorbije 25 jaar hebben we in landschapskantoren gewerkt, maar die gaan er zo goed als allemaal uit. Van zodra je met meer dan tien medewerkers in één ruimte zit, gaat de concentratie snel naar beneden. We merken dat in onze eigen werkplek. Van zodra iemand een belangrijke telefoon moet doen,
gaat die zich in een box afzonderen. Om nadien weer tussen de anderen plaats
te nemen. Eenzelfde flexibiliteit is er bij vergaderingen of brainstorms die steeds vaker in aparte ruimtes plaats vinden.’
Hebben jullie de voorbije maanden veel aanvragen gekregen voor thuiskantoren?
Toon: ‘De focus blijft momenteel de inrichting en verandering van kantoorplekken. Het is altijd meer dan wat stoelen en tafels bij elkaar brengen, want daar zijn intussen veel mensen opgesprongen. We verzorgen de complete look & feel van een kantoor. Dus bedoel ik ook aandacht voor akoestiek, voor duurzaamheid en alles wat daarbij hoort.’
Hoe vertaalt zich dat?
Toon: ‘Welzijn voor personeel. Meer groen op kantoor. Een kleinere voetafdruk op zowat alle vlakken. Een gezondere werkplek door bijvoorbeeld verluchting en geluidsdemping. Het belang van dat soort dingen gaat de komende tien jaar alleen maar toenemen.’
Hoe gaan jullie te werk?
Toon: ‘Alles start met praten. Hoe zit de organisatie in elkaar? Hoe is de werkvloer georganiseerd? Wie zit bij wie? We houden echt met alles rekening om van daaruit moodboards te maken en 3D-beelden. Die leiden dan weer tot onze productontwikkelingen met zowel de eigen designers als externen.’
Gaan jullie met iedereen in zee?
Toon: ‘De grootte van een bedrijf speelt geen rol. Het gaat van advocaten- of notariskantoren van twee tot drie medewerkers tot grote firma’s waar wel 200 mensen werken en zelfs beursgenoteerde bedrijven. Het liefst starten we van casco, dat is zoveel makkelijker en betaalbaarder als je bijvoorbeeld een goede akoestiek wil. Akoestiek is immers exacte wetenschap en perfect meetbaar. In een ruimte zomaar enkele akoestische panelen bijhangen, lost het probleem niet altijd op.’
Zien jullie groei door klanten te zoeken in het buitenland?
Toon: ‘Kantoorinrichting is een lokaal gegeven voor ons. We zijn vooral actief in Vlaanderen en Brussel, een beetje
net over de grens met Nederland. Onze groei zit in het ontwikkelen van onze eigen producten. Dat is voor ons een nieuwe markt waar we van nul starten: we zoeken de goede winkels, bezoeken de winkeliers en proberen hen te overtuigen van wat we doen. We bouwen een relatie met hen op, ondersteunen hen in de showroom en proberen hun vertrouwen te krijgen. Vaak zien we dat onze producten daar welkom zijn, ook al worden ze vaak ontwikkeld naar aanleiding van één specifieke kantoorinrichting. Misschien ook wel omdat bepaalde producten niet noodzakelijk in een kantooromgeving moeten staan. Iemand die vandaag veel thuiswerkt, gaat misschien niet die ergonomische stoel kiezen van op kantoor, die gaat iets kiezen wat ook past in de leefruimte.’
Ook in die eigen productie staat innovatie voorop.
Toon: ‘Ja, want je vindt met gemak tien à vijftien landen waar stoelen en tafels :dkoper te vinden zijn. Dus werken
in een niche: we maken bijvoorbeeld, Is van vier meter lang. Vaak voor 1itecten, die hebben aandacht voor soort dingen. We denken telkens na: willen we nu precies maken? Er moet ;ievoegde waarde zijn. We zeggen vaak we slimme producten willen maken. Zie onze slogan.
Hoe is het werken met externe designers?
Toon: ‘Het is voortdurend sparren. Sleutelen aan concepten, details veranderen. De divider die je op de beurs gezien hebt, was niet het eerste ontwerp Mathias. Door van gedachten te wisselen merk je problemen op en zie je opportuniteiten. Ik wissel ook graag eens van designer. Een nieuwe horizon opzoeken, zeg maar. Ook op dat vlak ben ik erg open van geest.’
Waar produceren jullie?
Toon: ‘De Ton sur Toon-collectie wordt in België geproduceerd, met uitzondering van het houtgedeelte dat we in Nederland laten maken. Voor de stoffering van bijvoorbeeld stoelen verdelen we de productie tussen België, Roemenië en China, dat is een volumekwestie. We werken met Belgische stoffen van Bru Textiles.’
Hoe zien jullie de budgetten evolueren?
Toon: ‘Veel mensen geven geld uit aan de look van een kantoorruimte. Je kan een prachtige ruimte creëren met beton en glas maar nadien zit je wel een ongelooflijk akoestiekprobleem. Maar laat me duidelijk zijn: er wordt absoluut in kantoorruimtes geïnvesteerd.’
Jullie krijgen straks ook een nieuwe werkplek.
Toon: ‘We verhuizen in 2024 naar een nieuw hoofdkwartier in Hoboken. Momenteel zitten we in een historisch gebouw maar dat is een logistiek drama. We hadden dus geen andere optie: we verhuizen naar een prachtige loods die we tegen die tijd gaan verbouwen. Er zit een puntdak in van wel zeven meter hoog. Daar kijken we alvast naar uit.’
Wie is Toon De Somer
- Startte in 1989 met invoer van kantoorartikelen en kantoormachines (dat laatste segment werd afgestoten in 2018) Evolueerde naar complete kantoorinrichting en renovatie
- Vandaag 18 medewerkers
- Omzet van 6,2 miljoen euro
- Showroom in Bredastraat in Antwerpen
- Vanaf 2024 nieuw HO in Hoboken
- Winnaar van Balthazar-prijs 2021 Best of Belgium met de ‘Ton sur Tooon’ divider (ontwerp van Mathias De Ferm)
Magazine: Meubihome
Auteur: Veerle Windels